Již odpradávna, vlastně od chvíle, kdy člověk http://domaci.eurozpravy.cz/zivot/211322-kapacita-toalet-je-ve-stredoceskych-mestech-dostatecna/ opustil kočovný život a usadil se, potřeboval přepravovat velký objem zboží. Vymyslel proto první primitivní tažná zařízení AMSA. Tehdy se jednalo o primitivní saně tažené dobytkem či koňmi. Postupem času jsme je však zdokonalili a zlepšili, zejména v době vědeckotechnické revoluce. Vyvinuli jsme jich mnoho druhů, každý s jinými vlastnostmi, vhodný pro jiné podmínky. Podívejme se na ty nejběžnější.
Jako první tu máme klasický nákladní vůz. Asi není potřeba říkat, že se jedná o nejpoužívanější tažné zařízení současnosti. Jeho výhodou je velká flexibilita, dostatečná rychlost a spolehlivost i poměrně nízké náklady na jeho provoz.
Nevýhodou je, že na silnici mohou být i nepříznivé podmínky, jako je například námraza, či je například kvůli opravě vozovky řidič nucen jet jinou než nejoptimálnější cestou. Je také nutné počítat s možností dopravní zácpy. To vše může dodávku velmi zbrzdit. Pozitiva zde však značně převažují nad negativy.
Druhým nejvyužívanějším tažným zařízením u nás je železnice, či spíše lokomotiva. Asi každý, kdo někdy byť jen chvíli čekal na některém vlakovém nádraží, ji viděl, jak táhne spoustu vagonů například s uhlím, štěrkem či pískem. Její výhodou je rychlost a spolehlivost, neboť na železniční trati se stává mnohem méně nehod než na silnici.
Nevýhodou pak je fakt, že málokdy vedou koleje až k cílovému místu. Je tedy nutné jej později přeložit na nákladní automobil, který jej pak dopraví přes poslední úsek cesty. Navíc není tak levná, jako ta silniční.
Co se lodní týče, tak ta je sice, alespoň u nás, poměrně spolehlivá a nezatěžuje tolik životní prostředí. To je však její v podstatě jediné plus. Jinde je to jiné, avšak u nás zkrátka nemáme tolik kilometrů splavných řek, aby měla nějaké větší využití. Navíc, podobně jako u železnice, je obvykle nutná překládka na kamion.
Jiné se u nás v podstatě nepoužívají. A jaký je váš nejoblíbenější způsob přepravy?