Velmi často se stává, že do práce nebo do školy dostanete za úkol vytvořit prezentaci na téma, o kterém víte opravdu málo. V horším případě nevíte téměř nic. V dnešní době nemusíte ihned malovat čerta na zeď. Sepsali jsme pro Vás pár tipů a triků, které Vás dovedou ke kvalitní prezentaci!
Téma
Pokud o tématu moc nevíte, je dobré se raději domluvit, že uděláte prezentaci na něco jiného. Pokud ale Váš nadřízený nebo profesor nedá jinak, musíte si o daném tématu hodně načíst. Důležité je čerpat z co nejvíce zdrojů. Tyto zdroje by měly být ověřené. Rozhodně by to neměly být velmi zvláštně vyhlížející webové stránky. Dobré je zvolit odbornou literaturu, odborné webové stránky ale i živé osobnosti, které Vám sdělí osobní zkušenosti.
Zpracování je klíč k úspěchu
Jestliže máte téma vybrané téma nastudované, vrhneme se na vzhledovou stránku věci. Prezentace by měla být esteticky v pořádku, to znamená, že by si lidé, kterým bude promítnuta (potencionální posluchači), měli dokázat přečíst text. Volte raději kontrastnější barvy co se týče barvy písma a pozadí prezentace. Nedoporučujeme volit písmo menší jak 24 bodů. Věty pište samozřejmě heslovitě. Sáhodlouhé romány nikdo číst nebude a velmi brzy ztratí pozornost Vašich posluchačů.
Pokud se rozhodnete vložit do Vaší prezentace obrázky, čerpejte ze zdrojů, kde je jejich zkopírování legální. Jsou jimi například pixabay.com či wikimedia.com. V případě, že použijte vlastní fotodokumentaci, mějte na paměti, že fotografie by měly být kvalitní. Mohou totiž velmi lehce zkazit celkový dojem z prezentace.
Prezentace by neměla být příliš dlouhá a ani příliš krátká. Nepoužívejte ozdobné písmo či šílené barevné kombinace, vyvarujte se nespisovným termínům a nepřesným údajům. Zdroje pečlivě odcitujte pomocí stránky Citace.com.
Vystupování
Asi nejdůležitější bod a obrovská součást kvalitní prezentace. Váš výstup bude to, co si posluchači zapamatují nejvíc, nikdy to nebudou čísla či datace. Proto si doma pečlivě celou prezentaci zkuste nanečisto odprezentovat. Klidně poproste známé či někoho z rodiny, aby Vám na chvíli nasimuloval posluchače a následně Vám Váš výstup zhodnotil. Teprve tehdy sami poznáte, zda tématu rozumíte nebo ne. Buďte připraveni i na otázky, které po skončení Vaší prezentace mohou být položeny. Sami si také můžete na posledním slidu připravit pro posluchače pár otázek, kterými si ověříte, jestli dávali pozor.